Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitraad

donderdag 22 juni 2023

22:30 - 00:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Adriaansen, drs. J.J.C.

Uitzending

Agendapunten

  1. Besluit

    De voorzitter opent de vergadering 22.12 uur.

    00:00:31 - 00:02:14 - Steven Adriaansen
  2. 1

    Besluit

    De agenda wordt vastgesteld.

    00:00:40 - 00:02:14 - Steven Adriaansen
  3. 2

    Besluit

    De lijsten met ingekomen stukken van de opinieraden ruimte van 20 juni, samenleving van 21 juni en bestuur van 22 juni 2023 worden vastgesteld

    00:00:54 - 00:02:14 - Steven Adriaansen
  4. 2.a

  5. 2.b

  6. 2.c

  7. 3
    Besluitvorming A-voorstellen uit de Opinieraden Ruimte, Samenleving en Bestuur
  8. 3.a

    Het budget is uitgeput. Het college vraagt de raad € 800.000 beschikbaar te stellen aan SVn ten behoeve van het Fonds Startersleningen en de 12e begrotingswijziging vast te stellen.

    Besluit

    b e s l u i t :
    1. Budget beschikbaar te stellen van € 800.000 aan SVn ten behoeve van het Fonds Starterslening.
    2. De 12e wijziging van de programmabegroting 2023 vast te stellen.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:01:33 - 00:02:14 - Steven Adriaansen
  9. 3.b

    Het college stelt de raad voor een zienswijze in te dienen die zich richt op het realiseren van een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding (H-OV) met een hoge frequentie en een snelfietsroute van deze locaties naar station Bergen op Zoom

    Besluiten

    Amendement: ABZ, CDA en D66
    b e s l u i t :
    Beslispunt 2 van dit besluit als volgt te wijzigen:


    Een zienswijze in te dienen die aansluit bij de overwegingen van het college op het
    onderdeel 'Mobiliteit', inhoudende dat bij het onderdeel 'Mobiliteit' met name
    Aviolanda, de vliegbasis Woensdrecht en bedrijventerrein De Kooi aan het actieprogramma moeten worden toegevoegd waarbij de inzet voor deze locaties zou moeten zijn het realiseren van een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding (H-OV) met een hoge frequentie en een snelfietsroute van deze locaties naar station Bergen op Zoom.

    Stemverklaring VVD:
    We zijn het eens met de zienswijze van het college. Het amendement had voor ons niet gehoeven aangezien alleen De Kooi als bedrijventerrein wordt genoemd. We hadden liever gezien dat ook andere bedrijventerreinen in onze gemeente zoals Driehoeven er dan bij betrokken waren. Dit geheel in lijn met veerkrachtig bestuur en in samenwerking met de andere Brabantse Wal gemeenten met betrekking tot bedrijventerreinen. Om een unaniem en krachtig signaal als gemeenteraad af te geven hebben we toch besloten om akkoord te gaan met de zienswijze en het amendement
    Het amendement wordt unaniem aangenomen.

    Raadsbesluit
    b e s l u i t :


    1. Kennis te nemen van het Ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant en het Hoofdlijnendocument Regionale Investeringsagenda (RIA) van de stedelijke regio West Brabant West (SRWBW);
    2. Een zienswijze in te dienen die aansluit bij de overwegingen van het college op het onderdeel 'Mobiliteit', inhoudende dat bij het onderdeel 'Mobiliteit' met name
    Aviolanda, de vliegbasis Woensdrecht en bedrijventerrein De Kooi aan het
    actieprogramma moeten worden toegevoegd waarbij de inzet voor deze locaties
    zou moeten zijn het realiseren van een hoogwaardige openbaar vervoer verbinding
    (H-OV) met een hoge frequentie en een snelfietsroute van deze locaties naar
    station Bergen op Zoom.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:01:57 - 00:02:14 - Steven Adriaansen
    00:02:14 - 00:02:17 - Arjan Buijsen
    00:02:17 - 00:03:32 - Steven Adriaansen
    00:03:36 - 00:04:07 - Marius Bakker
    00:04:07 - 00:05:41 - Steven Adriaansen
  10. 3.c

    Het presidium constateert dat de invoering van de Omgevingswet nog tal van voorbereidende handelingen van de gemeente en de gemeenteraad vereist. Ook na de invoering van Omgevingswet is er behoefte aan een permanente overlegstructuur tussen de raad en de betrokken wethouders. Het presidium stelt voor een aparte commissie “Omgeving” in te stellen.

    Besluit

    besluit:


    vast te stellen de Verordening op de commissie Omgeving Woensdrecht


    Artikel 1 De commissie
    Ingesteld wordt een commissie van advies aan de (opinie)raad, genaamd de commissie Omgeving (verder commissie genoemd).


    Artikel 2 Taken
    1. De commissie heeft als opdracht ter voorbereiding op de bespreking in de opinieraad en besluitvorming in de gemeenteraad het voorbereidende werk van het college van advies te voorzien, met als bijzondere aandachtspunten de samenhang van de doelstellingen en ambities binnen het Domein Omgeving, de Omgevingswet, Omgevingsplannen en de inregeling van participatie rondom omgevingsplannen en vergunningen, de klimaat- en duurzaamheidsambities van de gemeente, beheer en onderhoud van gemeentelijke voorzieningen, eigendommen, de openbare ruimte en vastgoed met uitzondering van onderwijshuisvesting.
    2. De commissie heeft als opdracht ter voorbereiding op de bespreking in de opinieraad en besluitvorming in de gemeenteraad te overleggen met de portefeuillehouder(s) over de uitvoering van de in lid 1 genoemde taken.
    3. Ten aanzien van het bepaalde in lid 1 kan de commissie zich laten informeren door (samen)werkingspartners en uitvoerenden binnen dit domein.
    4. De commissie overlegt en adviseert over de opzet van en de verbetering van de rapportages van het onder lid 1 genoemde taken, waaronder ook wordt verstaan de (prestatie)indicatoren.
    5. De commissie adviseert en/of informeert de opinieraad Ruimte over de uitvoering en de aanpassingen van de verordeningen binnen het werkgebied van de programma’s Leefomgeving en Ruimte.


    Artikel 3 Samenstelling
    1. De commissie wordt samengesteld uit alle fracties uit de raad. De fracties wijzen maximaal twee (burger)raadsleden aan als vertegenwoordiger in de commissie.
    2. De commissie wijst uit haar midden een raadslid aan als voorzitter en een plaatsvervanger.
    3. Het lidmaatschap van de commissie vervalt door het verlies van de hoedanigheid van
    raads- c.q. burgerlid.
    4. De collegeleden belast met de portefeuilles binnen het taakgebied van de commissie, leidinggevenden waaronder het werkgebied van de commissie berust alsmede de teamleiders daarbinnen zijn vaste adviseur van de commissie.


    Artikel 4 Secretaris commissie
    1. De griffier of een van diens plaatsvervangers is secretaris van de commissie.
    2. De notulen worden verzorgd door een ambtelijk notulist.


    Artikel 5 Vergaderingen en werkwijze
    1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter dit nodig oordeelt of ten minste twee
    fracties onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.
    2. De voorzitter belegt de vergaderingen. Hij draagt er zorg voor dat de oproepingen –
    spoedeisende gevallen uitgezonderd – ten minste zeven dagen voor de vergadering aan de
    leden worden verzonden.
    3. Het annuleren van een vergadering wordt onder opgave van redenen voorgelegd aan de agendacommissie.
    4. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de
    behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden zo mogelijk tegelijkertijd aan
    de leden toegezonden. De oproep wordt gepubliceerd in de vergaderkalender van de gemeenteraad en in een lokaal huis- aan-huis-blad.
    5. De commissie is bevoegd om leden van het college, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.
    6. Indien de commissie ambtenaren uitnodigt, informeert zij de gemeentesecretaris
    hierover.
    7. De commissie kan een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere
    werkzaamheden vaststellen. Zij zendt het reglement en eventuele latere wijzigingen hierop na vaststelling onverwijld naar de gemeenteraad. Het reglement mag niet strijdig zijn met hetgeen in deze verordening is geregeld.


    Artikel 6 Bevoegdheden
    1. De commissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde taken voorstellen
    uit te brengen te voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten.
    2. Ter voorbereiding op de advisering op de in artikel 2 genoemde taken kan de commissie werkgroepen instellen en opheffen.
    3. In het kader van de uitoefening van haar in artikel 2 genoemde taken is de commissie
    bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college van B&W en de
    rekenkamer(commissie).
    3. De commissie kan de gemeenteraad verzoeken om een externe deskundige opdracht te geven de commissie van advies te dienen.
    4. Leden van de commissie kunnen de zogenaamde Omgevingstafels bijwonen, de agenda daarvoor wordt een week tevoren aan de commissie bekend gemaakt.
    4 . De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening
    ambtelijke bijstand.


    Artikel 7 Vergaderingen
    1. De vergaderingen van de commissie worden in beginsel in beslotenheid gehouden.
    2. Er wordt niet vergaderd als niet tenminste 2/3 van het aantal fracties dat in de raad is vertegenwoordigt aanwezig is.
    3. De voorzitter of diens plaatsvervanger doet in de eerstvolgende (opinie)raadsvergadering kort mondeling verslag van de onderwerpen die in de commissie aan de orde zijn geweest.
    4. De vastgestelde verslagen van de vergadering wordt als ingekomen stuk ter kennis gebracht van de opinieraad Ruimte


    Artikel 8 Citeertitel
    Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening commissie Omgeving Woensdrecht 2023”.


    Artikel 9 Inwerkingtreding
    De verordening treedt in werking op de achtste dag na publicatie.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:04:41 - 00:05:41 - Steven Adriaansen
  11. 3.d

    Het college stelt de raad voor de APV aan te passen om nachtverblijf in voertuigen tegen te gaan, een verbod in te stellen op openlijk drugsgebruik op alle plekken in de gemeente en de weigeringsgronden voor een uitwegvergunning uit te breiden.

    Besluit

    b e s l u i t :
    Vast te stellen de volgende 4e wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Woensdrecht:


    Artikel I Wijziging verordening
    De Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Woensdrecht wordt als volgt gewijzigd:


    A.


    Na artikel 2:38 wordt een nieuw artikel toegevoegd, luidende:


    Artikel 2:38a Nachtverblijf op de weg in voertuigen
    1. Het is verboden op een openbare plaats in een voertuig te overnachten dan wel een dergelijk voertuig op de weg te parkeren met het kennelijk doel dit als slaapplaats te gebruiken, of daarin te slapen.
    2. Het verbod als bedoeld in het eerste lid van dit artikel geldt niet op een door het bevoegde gezag aangewezen camperparkeerplaats.


    B.


    Artikel 2:74a komt te luiden:


    Artikel 2:74a Openlijk drugsgebruik
    Het is verboden, op openbare plaatsen, op een voor publiek toegankelijke plaats of in een voor publiek toegankelijk gebouw, middelen als bedoeld in de artikelen 2 en 3 van de Opiumwet te gebruiken, toe te dienen, dan wel voorbereidingen daartoe te verrichten of ten behoeve van dat gebruik voorwerpen en/of stoffen voorhanden te hebben.


    C.


    Artikel 2:12, tweede lid komt te luiden:


    2. In afwijking van het bepaalde in artikel 1:8 wordt de vergunning slechts geweigerd;
    a. ter voorkoming van gevaar voor het verkeer op de weg en de bruikbaarheid van de weg;
    b. indien de uitweg zonder noodzaak ten koste gaat van een met markering of materiaalverschil aangeduide en als zodanig herkenbare openbare parkeerplaats;
    c. indien door de uitweg het openbaar groen of de groenvoorzieningen op onaanvaardbare wijze wordt aangetast;
    d. indien er sprake is van een perceel dat al door een andere uitweg wordt ontsloten;
    e. het functioneren van aanwezige openbare (nuts) voorzieningen op of aan de weg door het maken van een uitweg op onaanvaardbare wijze wordt belemmerd of teniet wordt gedaan.


    Artikel II Inwerkingtreding
    Deze verordening treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:05:16 - 00:05:41 - Steven Adriaansen
  12. 4

    Indien u wilt inspreken, wordt u er op geattendeerd dat een inspraakreactie maximaal 5 minuten mag duren en dat er maximaal 30 minuten inspreektijd per vergadering is. U wordt verzocht zich voor de vergadering bij de griffie te melden (0164-611308 of c.adriaanse@woensdrecht.nl.)
    U kunt ook inspreken over punten die niet op de agenda staan, neemt u daarvoor contact op met de griffier. U wordt er op attent gemaakt dat er camera-opnames worden gemaakt die via internet worden uitgezonden en daarop terug te zien zijn. Het is niet uit te sluiten dat u daarbij in beeld komt.

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 22.16 uur.

    00:05:28 - 00:05:41 - Steven Adriaansen