Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Besluitraad

donderdag 8 februari 2024

22:00 - 00:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Adriaansen, drs. J.J.C.

Uitzending

Agendapunten

  1. Besluit

    De voorzitter opent de vergadering 21.32 uur.

    00:00:03 - 00:02:27 - Marieken de Lange
  2. 1

    Besluit

    De agenda wordt vastgesteld.

    00:00:16 - 00:02:27 - Marieken de Lange
  3. 2

    Besluit

    De lijsten met ingekomen stukken van de opinieraden ruimte van 6 februari, samenleving en bestuur van 8 februari worden vastgesteld.

    00:00:28 - 00:02:27 - Marieken de Lange
  4. 2.a

  5. 2.b

  6. 2.c

  7. 3
    Besluitvorming A-voorstellen uit de Opinieraden Ruimte, Samenleving en Bestuur
  8. 3.a

    Besluit

    b e s l u i t :


    1. geen exploitatieplan vast te stellen voor het bestemmingsplan “Putseweg 46 Ossendrecht”;
    2. het bestemmingsplan “Putseweg 46, Ossendrecht” (NL.IMRO.0873.BUITxBP226xHERZx338-VG01) ongewijzigd vast te stellen. .Het bestemmingsplan bestaat uit:
    a. de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand:. NL.IMRO.0873.BUITxBP226xHERZx38-.gml, met de bijbehorende bestanden;
    b. het analoge bestemmingsplan, bestaande uit toelichting, regels en verbeelding, behorende bij dit besluit en als zodanig gewaarmerkt.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:00:41 - 00:02:27 - Marieken de Lange
  9. 3.b

    Besluit

    b e s l u i t :


    1. geen exploitatieplan vast te stellen voor het bestemmingsplan “Uitbreiding Snebo, Armendijk 3, Ossendrecht”;
    2. het bestemmingsplan “Uitbreiding Snebo, Armendijk 3, Ossendrecht” (NL.IMRO.0873.BUITxBP277xHERZx39-VG01) ongewijzigd vast te stellen. .Het bestemmingsplan bestaat uit:
    a. de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand:. NL.IMRO.0873.BUITxBP277xHERZx39-.gml, met de bijbehorende bestanden;
    b. het analoge bestemmingsplan, bestaande uit toelichting, regels en verbeelding, behorende bij dit besluit en als zodanig gewaarmerkt.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:01:03 - 00:02:27 - Marieken de Lange
  10. 3.c

    Besluit

    b e s l u i t :
    1. Geen exploitatieplan vast te stellen voor het bestemmingsplan “Zuster Marie Adolphinestraat 5, Ossendrecht”;
    2. Vast te stellen het bestemmingsplan “Zuster Marie Adolphinestraat 5, Ossendrecht”
    bestaande uit:
    a. de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand:
    NL.IMRO.0873.OSCAxBP229xHERZx24-VG01;
    b. de pdf-bestanden bestemmingsplan “Zuster Marie Adolphinestraat 5, Ossendrecht” - de toelichting, regels en bijlagen;
    - de verbeelding.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:01:21 - 00:02:27 - Marieken de Lange
  11. 3.d

    Besluit

    b e s l u i t :
    1. Geen exploitatieplan vast te stellen voor het bestemmingsplan “Woningbouw Doelstraat te Hoogerheide”;
    2. Vast te stellen het “Woningbouw Doelstraat te Hoogerheide”
    bestaande uit:
    a. de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand:
    NL.INRO.0873.HOWOxBP235xHERZx49-VG01
    b. de pdf-bestanden bestemmingsplan “Woningbouw Doelstraat te Hoogerheide”
    - de toelichting, regels en bijlagen;
    - de verbeelding.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:01:37 - 00:02:27 - Marieken de Lange
  12. 3.f

    De raad wordt gevraagd vast te stellen: De ‘Gedragscode integriteit gemeenteraadsleden Woensdrecht’; De ‘Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders Woensdrecht’; Beide gedragscodes met terugwerkende kracht in werking te laten treden op 1 januari 2024 onder gelijktijdige intrekking van de nota” Integriteitsbeleid 2016” en de daarin opgenomen gedragscode voor de gemeenteraad, het college en de burgemeester.

    Besluiten

    b e s l u i t :
    Voor raadsleden en de burgerleden in de Opinieraden van de gemeente Woensdrecht de volgende gedragscode met betrekking tot integriteit vast te stellen:


    1. Algemene bepalingen


    Artikel 1.1 Reikwijdte
    De gedragscode geldt voor raadsleden maar richt zich ook op gemeentelijke bestuursorganen. Alle bepalingen die van toepassing zijn op raadsleden zijn ook van toepassing op burgerleden. Daar waar wordt gesproken over het raadslidmaatschap of raadslid slaat dit ook op het burgerlidmaatschap of het burgerlid voor de Opinieraden.


    Artikel 1.2 Openbaar en beschikbaar
    De gedragscode is openbaar en via internet beschikbaar.


    2. Voorkomen van belangenverstrengeling


    Artikel 2.1
    1. Het raadslid levert de griffier de informatie aan over de (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij aanvang van het raadslidmaatschap, dan wel onmiddellijk na aanvaarding van de (neven)functie en geeft hem de wijzigingen daarin door aan de griffier.
    2. De informatie betreft in ieder geval de omschrijving van de (neven)functie, de organisatie voor wie de (neven)functie wordt verricht, of het al dan niet een (neven)functie betreft uit hoofde van het raadslidmaatschap en of de (neven)functie bezoldigd of onbezoldigd is.
    3. De griffier legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.


    Artikel 2.2 Handelen bij belangenverstrengeling
    Raadsleden verlaten tijdelijk de vergadering van de raad of een opinieraad indien daar onderwerpen worden besproken die hen persoonlijk aangaan of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken waardoor hij zich moet onthouden van deelname aan de beraadslaging of de stemming.


    3. Informatie


    Artikel 3.1
    Het raadslid gaat zorgvuldig en correct om met de informatie waarover hij uit hoofde van lidmaatschap van de gemeenteraad beschikt en zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie (zowel fysiek als digitaal) veilig wordt bewaard. Hij neemt daarbij alle privacywet- en andere regel- en wetgeving in acht.


    Artikel 3.2
    Het raadslid maakt niet te eigen bate of te bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen (nog) niet openbare informatie.


    Artikel 3.3
    Het raadslid neemt maatregelen om te voorkomen dat onbevoegden vertrouwelijke gegevens kunnen raadplegen of beschadigen. *)


    4. Geschenken, faciliteiten, diensten, excursies, evenementen en buitenlandse reizen op uitnodiging van derden.


    Artikel 4.1
    1. Het raadslid accepteert en biedt geen geschenken, faciliteiten en diensten als zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.
    2. Het raadslid kan, tenzij het eerste lid van toepassing is, incidentele geschenken die een waarde van € 50,- of minder vertegenwoordigen, behouden.
    3. Geschenken die het raadslid uit hoofde van zijn ambt ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50,- vertegenwoordigen, worden indien zij niet worden teruggestuurd, geregistreerd en eigendom van de gemeente.
    4. De griffier legt een register aan van de geschenken met een geschatte hogere waarde dan € 50,-. In het register is aangegeven welke bestemming de gemeente hieraan heeft gegeven. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.
    5. Geschenken worden niet op het huisadres ontvangen.


    Artikel 4.2
    1. Deelname aan excursies en evenementen voor rekening van anderen dan de gemeente maakt het raadslid openbaar binnen één week nadat de excursie, dan wel het evenement heeft plaatsgevonden. Hij maakt daarbij in ieder geval openbaar wie deze kosten voor zijn/hun rekening heeft/hebben genomen.
    2. De informatie is via internet beschikbaar.


    Artikel 4.3
    1. Een raadslid meldt de griffier de buitenlandse reizen op uitnodiging van derden binnen één week na terugkeer in Nederland. Hij meldt in ieder geval wat het doel, de bestemming en de duur van de buitenlandse reis is geweest en wat daarvan de kosten waren.
    2. De griffier legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.
    3. Dit artikel is niet van toepassing voor zover het buitenlandse reizen van en naar België betreft.


    5. Gebruik van voorzieningen van de gemeente


    Artikel 5.1
    1. Burgemeester en wethouders richten de financiële en administratieve organisatie zodanig in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven, met heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.
    2. Het raadslid verantwoordt zich over zijn gebruik van de voorzieningen volgens de in het eerste lid vastgelegde regels en procedures.


    Artikel 5.2
    Een raadslid declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.


    Artikel 5.3
    Gebruik van voorzieningen en eigendommen van de gemeente te eigen bate of ten bate van derden is, tenzij dit wettelijk is geregeld, niet toegestaan.


    6. Uitvoering gedragscode


    Artikel 6.1
    De gemeenteraad bevordert de eenduidige interpretatie van de gedragscode. Ingeval van leemtes en onduidelijkheden in de gedragscode voorziet de gemeenteraad daarin.


    Artikel 6.2
    1. Op voorstel van de burgemeester maakt de gemeenteraad afspraken over de navolgende onderwerpen:
    a. de periodieke bespreking van het onderwerp integriteit in zijn algemeenheid en van de gedragscode in het bijzonder;
    b. de aanwijzing van contactpersonen of aanspreekpunten integriteit;
    c. de processtappen die worden gevolgd ingeval van een vermoeden van een integriteitsschending door een politiek ambtsdrager van de gemeente.
    d. In het geval van een integriteitsonderzoek door een extern bureau wordt alleen gebruik gemaakt van gecertificeerde onderzoekbureaus.
    2. De afspraken als bedoeld onder 1, worden vastgelegd in een bijlage die onderdeel uitmaakt van de gedragscode.


    7. Citeertitel en inwerkingtreding


    Artikel 7.1
    1. Deze gedragscode treedt in werking op een door gemeenteraad te bepalen tijdstip.
    2. Deze gedragscode wordt aangehaald als ‘Gedragscode integriteit gemeenteraadsleden Woensdrecht’.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    b e s l u i t :
    Voor raadsleden van de gemeente Woensdrecht de volgende gedragscode met betrekking tot integriteit vast te stellen:


    1. Algemene bepalingen


    Artikel 1.1 Reikwijdte
    De gedragscode geldt voor de burgemeester en voor de wethouders, maar richt zich ook tot de bestuursorganen.


    Artikel 1.2 Openbaar en beschikbaar
    De gedragscode is openbaar en via internet beschikbaar.


    2. Voorkomen van belangenverstrengeling


    Artikel 2.1.1
    1. De burgemeester levert de gemeentesecretaris de informatie aan over de (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij aanvang van het ambt, dan wel binnen één maand na aanvaarding van de (neven)functie en geeft hem onmiddellijk de wijzigingen daarin door.
    2. De informatie betreft in ieder geval de omschrijving van de (neven)functie, de organisatie voor wie de (neven)functie wordt verricht, wat het (verwachte) tijdsbeslag is en wat de inkomsten daaruit zijn.
    3. De gemeentesecretaris legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.


    Artikel 2.1.2
    1. Wethouders leveren de gemeentesecretaris de informatie aan over de (neven)functies die openbaar gemaakt moeten worden bij aanvang van het ambt, na aanvaarding van de (neven)functie en geeft hem onmiddellijk de wijzigingen daarin door.
    2. De informatie betreft in ieder geval de omschrijving van de (neven)functie, de organisatie voor wie de (neven)functie wordt verricht, of het al dan niet een nevenfunctie uit hoofde van het ambt betreft, wat het (verwachte) tijdsbeslag is, of de nevenfunctie bezoldigd of onbezoldigd is, dan wel -voor zover die openbaar gemaakt moeten worden- wat de inkomsten daaruit zijn.
    3. De gemeentesecretaris legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.


    Artikel 2.2
    1. De burgemeester en de wethouders handelen in de uitoefening van hun ambt niet zodanig dat zij vooruitlopen op een functie na aftreden.
    2. Een wethouder bespreekt het voornemen tot tussentijdse aanvaarding van een functie na aftreden met de burgemeester.
    3. Een burgemeester bespreekt de tussentijdse aanvaarding van een functie met de commissaris van de Koning.


    Artikel 2.3
    1. Het college van burgemeester en wethouders sluit de burgemeester en wethouders gedurende een jaar na aftreden uit van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente.
    2. De uitsluiting geldt niet bij aanvaarding van een dienstbetrekking bij de gemeente waar hij burgemeester dan wel wethouder was. Voor werving, selectie en indiensttreding bij de gemeente zijn de voor het ambtelijk personeel geldende regels ter zake van overeenkomstige toepassing.
    3. Burgemeester en wethouders vragen meerdere offertes aan als bij een offerteaanvraag ook oud-bestuurders en bevriende relaties zijn betrokken.
    4. Burgemeester en wethouders stellen een afwegingskader op voor selectie en benoemingen van externen en informeren raad regelmatig over de toepassing in de praktijk.


    Artikel 2.4
    1. Het college van burgemeester en wethouders draagt de burgemeester en een wethouder niet eerder dan een jaar na aftreden voor als kandidaat voor benoeming tot commissaris dan wel bestuurslid van een verbonden partij.
    2. Onder verbonden partij wordt verstaan hetgeen hieronder wordt verstaan in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.


    3. Informatie


    Artikel 3.1
    De burgemeester respectievelijk de wethouder zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt veilig wordt bewaard.


    Artikel 3.2
    De burgemeester respectievelijk de wethouder maakt niet ten eigen bate of ten bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen (nog) niet openbare informatie.


    4. Geschenken, faciliteiten, diensten, excursies, evenementen en buitenlandse reizen op uitnodiging van derden.


    Artikel 4.1
    1. Een burgemeester respectievelijk een wethouder accepteert en biedt geen geschenken, faciliteiten en diensten aan als zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.
    2. De burgemeester respectievelijk de wethouder kan, tenzij het eerste lid van toepassing is, incidentele geschenken die een geschatte waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen, behouden.
    3. Geschenken die de burgemeester respectievelijk de wethouder uit hoofde van zijn ambt ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen worden, indien zij niet worden teruggestuurd, geregistreerd en eigendom van de gemeente.
    4. De gemeentesecretaris legt een register aan van de geschenken met een geschatte hogere waarde dan € 50. In het register is aangegeven welke bestemming de gemeente hieraan heeft gegeven. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.
    5. De burgmeester respectievelijk de wethouder ontvangt geen geschenken op het woon/huisadres.


    Artikel 4.2
    1. Een burgemeester respectievelijk een wethouder accepteert geen lunches, diners, recepties en andere uitnodigingen die door anderen betaald of georganiseerd worden, tenzij dat behoort tot de uitoefening van de functie en de aanwezigheid beschouwd kan worden als functioneel.
    2. Bij twijfel legt de burgemeester respectievelijk de wethouder de uitnodiging ter bespreking voor aan het college van burgemeester en wethouders.


    Artikel 4.3
    1. Invitaties voor excursies, evenementen en buitenlandse reizen op rekening van anderen dan de gemeente legt de burgemeester respectievelijk de wethouder vooraf ter bespreking voor aan het college van burgemeester en wethouders.
    2. De burgemeester, dan wel de wethouder maakt de excursies en evenementen die hij heeft aanvaard openbaar binnen één week nadat de excursie, dan wel het evenement heeft plaatsgevonden, onder vermelding van wie deze kosten voor zijn/hun rekening heeft/hebben genomen. De informatie is via internet beschikbaar.
    3. De informatie over buitenlandse reizen voor rekening van derden wordt binnen één week na terugkeer in Nederland opgenomen in het register, bedoeld in artikel 5.3, tweede lid.


    5. Gebruik van voorzieningen van de gemeente


    Artikel 5.1
    1. Het college van burgemeester en wethouders richt de financiële en administratieve organisatie zodanig in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven, met heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.
    2. De burgemeester en de wethouders verantwoorden zich over hun gebruik van de voorzieningen volgens de in het eerste lid vastgestelde regels en procedures.


    Artikel 5.2
    1. Een burgemeester respectievelijk een wethouder meldt het voornemen tot een buitenlandse dienstreis of een uitnodiging daartoe aan college van burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij informatie over het doel en de duur van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap dat meereist, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
    2. De burgemeester dan wel de wethouder meldt daarbij tevens als hij voornemens is om de buitenlandse dienstreis voor privédoeleinden te verlengen. De extra kosten van de verlenging komen daarbij volledig voor eigen rekening.
    3. Het college van burgemeester en wethouders betrekt alle aspecten in de besluitvorming en informeert de gemeenteraad zo spoedig mogelijk over het genomen besluit.


    Artikel 5.3
    1. Een burgemeester respectievelijk een wethouder legt verantwoording af over afgelegde buitenlandse dienstreizen. Hij maakt in ieder geval openbaar wat het doel, de bestemming en de duur van de buitenlandse dienstreis is geweest en wat daarvan de kosten waren voor de gemeente.
    2. De gemeentesecretaris legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.


    Artikel 5.4
    Voor de toepassing van de artikelen 5.2 en 5.3 wordt onder buitenlandse dienstreis niet verstaan een dienstreis naar een Europese instelling of een dienstreis naar een buurgemeente in het buitenland.


    Artikel 5.5
    Een burgemeester respectievelijk een wethouder declareert geen kosten die al op andere wijze worden vergoed.


    Artikel 5.6
    Gebruik van voorzieningen en eigendommen van de gemeente ten eigen bate of ten bate van derden is niet toelaatbaar, tenzij dit wettelijk of volgens interne regels is toegestaan.


    Artikel 5.7
    Het gebruik van apps welke voorkomen op de meest recente “Lijst met onveilige apps AIVD” (en zo die telkens wordt geüpdatet) bij dit raadsvoorstel te verbieden op door de gemeente verstrekte devices en te vermijden op privé middelen in combinatie met door de gemeente verstrekte programmatuur.


    6. Uitvoering gedragscode


    Artikel 6.1
    De gemeenteraad bevordert de eenduidige interpretatie van de gedragscode. Ingeval van leemtes en onduidelijkheden in de gedragscode voorziet de gemeenteraad daarin.


    Artikel 6.2
    1. Op voorstel van de burgemeester maakt de gemeenteraad met hem afspraken over de navolgende onderwerpen:
    a. de periodieke bespreking van het onderwerp integriteit in zijn algemeenheid en van de gedragscode in het bijzonder;
    b. de periodieke bespreking van het overzicht van nevenfuncties en neveninkomsten in de raad;
    c. de aanwijzing van contactpersonen of aanspreekpunten integriteit;
    d. de processtappen die worden gevolgd ingeval van een vermoeden van een integriteitsschending door een politiek ambtsdrager van de gemeente.
    e. In het geval van een integriteitsonderzoek door een extern bureau wordt alleen gebruik gemaakt van gecertificeerde onderzoekbureaus.
    2. De afspraken als bedoeld onder 1, worden vastgelegd in een bijlage die onderdeel uitmaakt van de gedragscode.


    7. Citeertitel en inwerkingtreding


    Artikel 7.1
    1. Deze gedragscode treedt in werking op een door gemeenteraad te bepalen tijdstip.
    2. Deze gedragscode wordt aangehaald als ‘Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders Woensdrecht’.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    Geamendeerd b e s l u i t :
    Beide gedragscodes met terugwerkende kracht in werking te laten treden op 1 januari 2024 onder gelijktijdige intrekking van de nota” Integriteitsbeleid 2016” en de daarin opgenomen gedragscode voor de gemeenteraad, het college en de burgemeester.
    Amendement:
    De gedragscodes als volgt te wijzigen:
    Alle verwijzingen die mannelijk zijn zoals hij; hem enz. te vervangen door een neutrale formulering.

    Het geamendeerde raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:02:14 - 00:02:27 - Marieken de Lange
    00:02:27 - 00:02:46 - Arjan Buijsen
    00:02:49 - 00:06:30 - Marieken de Lange
  13. 3.g

    De raad wordt gevraagd de Verordening commissie bezwaarschriften 2021 in te trekken per de datum van inwerkingtreding van de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Woensdrecht 2024.

    Besluit

    b e s l u i t :


    1. De Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Woensdrecht 2024 vast te stellen.
    2. De Verordening commissie bezwaarschriften 2021 in te trekken per de datum van inwerkingtreding van de Verordening voor de behandeling van bezwaarschriften Woensdrecht 2024.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:03:32 - 00:06:30 - Marieken de Lange
  14. 3.h

    derden doen op het verkrijgen van een suppletie-uitkering (zgn. “bommenregeling”) uit het gemeentefonds voor gemaakte kosten van opsporing, benadering en ruiming van conventionele explosieven. Om deze kosten te dekken, kan een eenmalige suppletie-uitkering bij het Rijk aangevraagd worden.

    Besluit

    b e s l u i t :

    1. De kosten in verband met het opsporen en ruimen van oude conventionele explosieven uit de 2e wereldoorlog vast te stellen op € 483.964,60 exclusief btw;
    2. Het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties te verzoeken om een uitkering uit het gemeentefonds van € 329.095,93 (zijnde 68% van € 483.964,60) voor de kosten van het ruimen van deze explosieven;
    3. Na definitieve toekenning van de suppletie-uitkering de gelden, voor wat betreft de kosten die Business Park Aviolanda, Leidingstraat Nederland, Evides waterbedrijf, ZONXP, HelMa Vastgoed B.V. en LC Energy hebben gemaakt, aan hen beschikbaar te stellen.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:03:54 - 00:06:30 - Marieken de Lange
  15. 3.i

    De raad wordt gevraagd een aantal zienswijze in te dienen op het Actieprogramma van de RWB 2024-2028

    Besluit

    b e s l u i t :


    De Raad besluit, de volgende zienswijze op het actieprogramma 2024-2028 van de RWB mee te geven:
    Waar het gaat om campusontwikkelingen in West-Brabant verwachten wij een concretisering van wat de bijdrage van de Regio West-Brabant hierbij zal zijn.
    Wij zien Aviolanda in combinatie met de vliegbasis Woensdrecht als een innovatief cluster. Voor genoemd cluster vragen wij specifieke aandacht binnen het programma ‘innovatieve regio’. Gelet op de technologische ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van composieten, zien wij eveneens een directe relatie met het programma ‘circulaire regio’. Ook deze aanscherping zien wij graag terug in het Actieprogramma 2024-2028.

    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:04:41 - 00:06:30 - Marieken de Lange
  16. 3.j

    De huidige griffier, C. Adriaanse, neemt op 1 juli 2024 afscheid van de gemeente. De nieuwe griffier voor de gemeente dient benoemd worden.

    Besluit

    B e s l u i t :
    1. De heer drs. D.J.M. (Dirk) Van Bunder met ingang van 1 mei 2024 tot en met 30 juni 2024 aan te wijzen als plaatsvervangend griffier van de gemeente Woensdrecht
    2. De heer drs. D.J.M. (Dirk) Van Bunder met ingang van 1 juli 2024 aan te wijzen als griffier van de gemeente Woensdrecht

    Er dient een schriftelijke stemming plaats te vinden voor het aanstellen van de nieuwe griffier. De stemcommissie bestaat uit de raadsleden Buijsen (voorzitter), Kuijlen en Bolders (leden).
    Er zijn 16 stemmen uitgebracht. De heer drs. D.J.M. (Dirk) Van Bunder wordt met 16 stemmen voor unaniem aangenomen.


    Het raadsvoorstel wordt unaniem aangenomen.

    00:05:04 - 00:06:30 - Marieken de Lange
    00:08:58 - 00:09:20 - Marieken de Lange
    00:09:23 - 00:09:48 - Arjan Buijsen
    00:09:51 - 00:10:17 - Marieken de Lange
  17. 4

    Indien u wilt inspreken, wordt u er op geattendeerd dat een inspraakreactie maximaal 5 minuten mag duren en dat er maximaal 30 minuten inspreektijd per vergadering is. U wordt verzocht zich voor de vergadering bij de griffie te melden (0164-611308 of c.adriaanse@woensdrecht.nl.)
    U kunt ook inspreken over punten die niet op de agenda staan, neemt u daarvoor contact op met de griffier. U wordt er op attent gemaakt dat er camera-opnames worden gemaakt die via internet worden uitgezonden en daarop terug te zien zijn. Het is niet uit te sluiten dat u daarbij in beeld komt.

    Besluit

    De voorzitter sluit de vergadering om 21.41 uur.

    00:10:16 - 00:10:17 - Marieken de Lange